Particler er små bilder som vises i loop, eller i noen sekunder - som f. eks. snø som daler ned. Man kan legge til et "Poofer" PARTICLE TEMPLATE script, under Content, i en hvilken som helst prim, og åpne scriptet for å gjør forskjellige innstillinger: hastighet, farge, størrelse. Man kan velge begynnelse og avslutning, og sette innstillinger. Her er redskaper for dagens økt:
- Rez en hvilken som helst prim.
- Legg til (høyreklikk prim) "Poofer" Particle template scriptet i Edit > Content
- Legg inn Snowflace i Edit > Content
- Åpne "Poofer" Particle template (høyrklikk > Open:
Start og End kan stilles slik at particler flyr ut med en størrelse, minsker etterhvert og fader i farger fra en til en annen. Man kan også sette mengden particler som strømmer ut, ved å justere tallet for Alpha.
For å sette nye farekoder, bruker man RGB color value converter. Denne rezzer man fra Inventory, og går inn i fanen textures, hvor man velger ny farge. Så klikker du RGB color value converter, og den vil genere en fargekoden i chat. Kopier fargekoden, og lime den inn i scriptet (over).
Man kan bare ha en particle for hver prim, og ønsker man at flere particler skal kjøre samtidig i flere prim, må man ha et particle script with timer.
Hvis man fjerner et particle script fra Content, vil det likevel fortsette å kjøre. For å fjerne animasjonen helt, må man bruke et Scrubber prim cleaner script.
Lærer var Tempest Jarman - en fantastisk god SL-lærer!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar