torsdag 27. november 2008

Kommunikasjonsfasetter i virtuelle verdener



Hva er forskjellen på Second Life og WOW?

ReLIVE08 - Researching Learning in Virtual Environments
(21 november, Open University) har flere interresante innlegg for deg som er opptatt av virtuelle verdener og læringsmiljøer.

Intellagirl - Sarah Robbins (RL), har forsket på kjennetegn og fasetter - elementer - som påvirker hvordan vi bruker virtuelle verdener. Hennes funn er spennende i forhold til bruksområder og potensiale for læring, og gir oss kanskje noen faktorer for en analyse av de forskjellige MMOs og MUVEs.

Det har vært flere definisjoner på virtuelle verdener. Intellagirl har laget sin:
  1. Persistent (kontinuitet): Du kan ikke "pause" den, den eksisterer selv om du ikke er logget inn, en verden som ikke trenger din presens for å virke.
  2. Multiuser (multibrukere): en virtuell verden er befolket av mange mennesker
  3. Avatarer (figurer / skikkelser): en person som handler gjennom en figur, interaksjon (til forskjell fra et profilbilde, som ikke agerer)
  4. WAN (Wide Area Network): Et element av skala, det er en viss størrelse som strekker seg utover det å være et rom - en verden
Deretter gikk hun nærmere inn i studien av de 150 som finnes (WoW - hvem hadde trodd det!), men etter 75, så hun noen fremtredene fasetter for klassefisering, en taksonomi, i alt 10 (se slide 32 - 42):

AoIR Robbins
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: intellagirl classification)


Det vil nå være lettere å klassifisere de forskjellige verdener. Hele presentasjon kan sees på Webcast @ OU, hvor du også finner det øvrige programmet (her er mye interresant :).

Tipset kom via Kristine på Virted's Weblog som forøvrig også peker til The Serious Virtual World Reports, som man skulle tro vil supplere og gir det aller siste og nyttigste av info innenfor dette tema. God lesning (har ikke lest den selv enda) c",)